Wist je dat

Boven en onderblad

Het bovenblad wordt in zijn vorm gezaagd, en is dan een massieve plank van ongeveer 35 mm dik. De achterzijde / dus binnenzijde van de plank wordt als een schaal uitgehold, tot een bepaalde diepte. Daarna word de plank gedraaid en de bovenzijde / buitenzijde van het instrument wordt rond afgesneden, Na veel schaven, snijden, schrapen en schuuren is de massieve plank een bol dun bovenblad van 6mm dikte geworden Deze bolle vorm noemt men een -ARCH Top-. Het onderblad ondergaat dezelfde bewerking.

https://i0.wp.com/bluegrassmandolinebouw.nl/wp-content/uploads/2017/03/IMG_4252.jpg?w=1140
https://i1.wp.com/bluegrassmandolinebouw.nl/wp-content/uploads/2017/03/Foto-Teun-Bovenbl.-meten.jpeg?w=1140
https://i0.wp.com/bluegrassmandolinebouw.nl/wp-content/uploads/2017/03/IMG_4134.jpeg?w=1140
https://i2.wp.com/bluegrassmandolinebouw.nl/wp-content/uploads/2017/03/IMG_4593.jpg?w=1140
https://i0.wp.com/bluegrassmandolinebouw.nl/wp-content/uploads/2017/03/IMG_4586.jpg?w=1140
https://i1.wp.com/bluegrassmandolinebouw.nl/wp-content/uploads/2017/03/IMG_3970.jpeg?w=1140
https://i2.wp.com/bluegrassmandolinebouw.nl/wp-content/uploads/2017/03/IMG_4041.jpeg?w=1140

Het Stemmen

Bij het in elkaar lijmen van de mandoline word het bovenblad gestemd. Door het verwijderen van hout aan de binnen zijde van het bovenblad word de frequentie van het blad anders. Op deze manier word het blad gestemd

Het Model

Lloyd Loar geboren in 1886 in Cropsey, Illinois maakte vanaf 1919 tot 1924 deel uit van de Gibsonstaf, hij introduceerde als eerste in 1920 Zijn F5 model. Vanaf 1924 toen hij de fabriek verliet, heeft het F5 model met zijn karakteristieken vorm, een niet meer weg te denken, plaats in de Bluegrass muziek gekregen

Bronnen

Als bron zijn gebruikt het boek “A Bluegrass Mandolin” by R.H.Siminof. en “Acoustic Guitars and other fretted instruments” by George Gruhn & Walter Carter.